Smulson Marina Lazarivna

Smulson Marina Lazarivna, corresponding member. NAPS of Ukraine, Doctor of Psychology, Professor , Principal Researcher of Modern Information Technologies of Education Institute of Psychology. GS Kostuyk NAES of Ukraine.
She graduated in 1970 , the National Taras Shevchenko University, Faculty of Cybernetics. Since 1970 she has been working at the Institute of Psychology GS Kostyuka Pedagogical Sciences of Ukraine, currently - Head of Laboratory of Modern Information Technologies of Educatin. In March 2002 she defended her doctoral thesis on "The Psychology of intelligence in early adolescence" (specialty 19.00.07 - pedagogical and age-related psychology).
Chief Editor of scientific professional journal "Technology of intelligence development"
Co-editor of the scientific collection "Psychological theory and technology studies "( Current Affairs Psychology, Vol 8), a member of the editorial board of other professional scientific collections of the series "Current problems of psychology."
By designing and technological approach to the development of intelligence and creativity in early adolescence, the concept of training as a form of training, development of the design problems of new information technology training and psychological preparation of teachers for their use, as well as the system narrative technologies psychological support to the elderly.
She has 218 publications , including 59 - teaching areas. Among them:
Психологія розвитку інтелекту. – К.: Нора-друк, 2003. – 298 с. (монографія).
Подготовка старшеклассников к изобретательской и рационализаторской деятельности (ч. 2.6) // Трудовая подготовка учащихся в межшкольных комбинатах (пособие для учителей) /Под ред. В.А.Моляко. – К.: Рад. шк., 1988. – С. 154 – 164.
Мислення та інтелект: Розділ III.4. Уява і творчість: Розділ III.5. // Психологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів: Допущено Міністерством освіти і науки України /За ред. Ю.Л.Трофімова. – К.: Либідь, 1999, 2000, 2001 (3 видання). – 100 с.
Підготовка школярів до праці з високим рівнем інтелектуально-творчої насиченості (винахідницький профіль): Розділ VI // Підготовка учнів до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи): Навч.-метод. посібник /За ред. Г.О.Балла, П.С.Перепелиці, В.В.Рибалки. – К., 2000. – С. 147 – 165.
Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів: Рекомендовано Міністерством освіти України /За ред. Ю.І.Машбиця. – К.: 1997. – 264 с. Співавтори Ю.І.Машбиць, ОО.Гокунь, М.І.Жалдак, О.Ю.Коміссарова, Н.В.Морзе, В.Й.Цап.
Проектування гіпертекстових навчальних систем Посібник для вчителів: Рекомендовано Міністерством освіти України /За ред. Ю.І.Машбиця. – К.:, 2000. – 100 с. Співавтори Ю.І.Машбиць, ОО.Гокунь, М.І.Жалдак, О.Ю.Коміссарова, Б.В. Таборов.
Тренинг „Конфликты и их разрешение” :Учебно-методическое пособие. – К.: Нора-принт, 2004. – 47 с.
Технології інтелектуального тренінгу та їх розвивальний вплив // Журнал „Обдарована дитина”, №9, 2004. – С.2 – 12.
Наративні психотехнології./За заг. ред. Чепелєвої Н.В. – К.: Главник, 2007. – 144 с. (Серія „Психол. інструментарій”). Співавтори Чепелєва Н.В., Шиловська О.М., Гуцол